Univ.-Ass. Mag. Dr. Aglaja Przyborski, Psychologist, Psychotherapist (*1968)
ICONICOM Principal Investigator
aglaja.przyborski@univie.ac.at
Research Interests and fields of work
Further development and teaching of qualitative resp. reconstructive methods of social research; answer methodological problems empirically; media theories and media research: reconstructive reception research, interpretation of pictures; communication and interaction research, intercultural communication and milieu research; youth research and qualitative market research
Psychotherapy, Coaching, Training (Communication, Team, Leadership)
Selected Publications
* Qualitative Sozialforschung: Ein Arbeitsbuch (mit M. Wohlrab-Sahr), 2. überarb. Auflage, München: Oldenbourg, 2009
* Biographische Strukturen in der Konfrontation mit medialen Kriegs- und Krisenberichten. In: J. Grimm/P.Vitouch (eds.) Internationaler Kriegs- und Krisenjournalismus. Empirische Befunde - Politische Bewertungen – Handlungsperspektiven, Wiesbaden, Verlag für Sozialwissenschaft (forthcoming)
* Psychology curriculae and the challenge of Bologna: An answer from a cultural science perspective (with T. Slunecko and G. Benetka), European Journal of School Psychology, 2007
* Gruppendiskussionsverfahren und Focus Groups (with R. Bohnsack) In: Buber, R./Holzmüller, H. (eds.) Qualitative Marktforschung, Wiesbaden, Gabler, 2007
* Einleitung: Gruppendiskussionen als Methode empirischer Sozialforschung (with R. Bohnsack and B. Schäffer) In: Bohnsack, R./Przyborski, A./Schäffer B. (eds.) Das Gruppendiskussionsverfahren in der Forschungspraxis. Opladen, Verlag Barbara Budrich, 2006
* Gesprächsanalyse und dokumentarische Methode. Qualitative Auswertung von Gesprächen, Gruppendiskussionen und anderen Diskursen, Wiesbaden, Verlag für Sozialwissenschaft, 2004